person_outline
search
Дорофєєва Наталія, громадська організація «Громадський центр «Нова генерація» Дорофєєва Наталія, громадська організація «Громадський центр «Нова генерація»
  • Posted
  • Читати 1141 разів

Бюджет участі: як втілюють свої ідеї мешканці Баштанської ОТГ?

З чого почати, щоб мешканці громад ставали більш активнішими та ініціювали потрібні для власного життя зміни,дізнавались спеціалісти та фахівці місцевих органів влади об’єднаних територіальних громад (далі - ОТГ) в Херсонській області. У жовтні відбулась серія консультацій про механізми впровадження бюджету участі для Асканіє-Нової, Присиваської, Чаплинської та Музиківської об’єднаних громад.  

 

«Існують різні механізми та практики залучення громадян до вирішення питань місцевого розвитку, розв’язання локальних проблем. Бюджет участі — це один з форматів, який надає можливість кожному жителю громади долучитись до вирішення місцевих проблем та вплинути на те, як саме будевитрачена частина муніципального бюджету через створення проектів для покращення району, міста та/або голосувати за подані проекти», - зазначила Оксана Глєбушкіна, директорка громадської організації «Громадський центр «Нова генерація».

В Україні механізм бюджету участі запрацював наприкінці 2015 року. Першими стали три міста – Черкаси, Полтава та Чернігів. Згодом долучились Суми, Луцьк, Івано-Франківськ, Запоріжжя, Львів, Вінниця та Чернівці. В 2017 році бюджет участі запрацював в Баштанській громаді.

Про те, як впроваджувався бюджет участі в Баштанській ОТГ ділилася досвідом та напрацьованими практиками Наталія Шафорост, начальник відділу енергоменеджменту, муніципальних ініціатив та інвестицій Баштанської міської ради.

Впровадження бюджету участі вБаштанській ОТГ розпочалось на початку 2017 року в рамках проекту «Зміцнення місцевої фінансової ініціативи», що реалізовувався Інститутом бюджету та соціально-економічних досліджень за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку  (USAID).

«Коли я з колегами в Баштанській міській раді побачила, що бюджет участі, як механізм, може зацікавити мешканців громади вирішувати проблеми, які їх турбують та оточують, що громадяни можуть пропонувати власні механізми вирішення цих проблем, ми почали діяти. Ідея бюджету участібула підтримана керівництвом ОТГ та депутатами.  Були прийняті відповідні рішення про початок процесу впровадження та виділення коштів на реалізацію запропонованих проектів. Бюджет участі - це можливість залучити жителів Баштанської ОТГ до бюджетного процесу в громаді, до участі у вирішенні місцевих проблем, це можливість розділити відповідальність за долю громади.Варто розуміти,бюджет участі– це процес взаємодії Баштанської міської ради та її виконавчого органу з громадськістю, - прокоментувала Наталія Шафорост.

У 2017 році з місцевого бюджету Баштанської ОТГ на проекти бюджету участі виділено  550 тис. грн., бюджет одного проекту має бути до 50 тис. грн. 

На участь у конкурсі було подано 33 проекти. Авторами заявок стали 22 активних мешканці громади. Варто сказати, що з 26 населених пунктів Баштанської об’єднаної громади на участь у конкурсі надійшли заявки з 12 населених пунктів. Лідером по кількості заявок було м. Баштанка (18), з інших 12 населених пунктів надходило по одній - дві заявки.

Найбільша кількість заявок надійшла по напрямку«Спорт»- вісім, по пʼять заявок з напрямків«Освіта», «Енергозбереження» та «Комунальне господарство», чотири заявки – «Навколишнє середовище», три – «Культура і туризм», дві – «Велоінфраструктура», та одна заявка по «Охороні здоров’я».

Долю 28 допущених до голосування проектів визначали мешканці об’єднаної громади через рейтингове голосування.Кожен мешканець мав можливість  проголосувати за два проекти. Всього у голосуванні взяли участь 3095 мешканців громади.  Це близько 23% від всіх мешканців громади.

Перемогу отримали 11 проектів. Серед них чотири проекти стосуються покращення матеріально-технічної бази шкіл Баштанської ОТГ. Наприклад, в с.Новоєгорівка планується ремонт та облаштування сучасного кабінету з математики.Три інших проекти орієнтовані на створення місць сімейного відпочинку та дитячого спортивного дозвілля, два проекти передбачають створення паркової зони відпочинку та відновлення криниці в селі, е проект з енергозбереження у дитячому садочкута партнерський проект двох ОСББ щодо облаштування прилеглої території, встановлення контейнерів для роздільного збирання сміття.

Зміст всіх проектів,  рейтинги та результати голосування можна переглянути на порталі «Громадський проект».

 Аналіз проектних заявок вказує на проблемні питання, які турбують місцевих мешканців,на які варто звернути увагу всієї громади.

«Підготовка проектної заявки, робота щодо її просування та пошук прихильників ідеї реально сприяє налагодженню партнерства та взаємодії в громаді», - прокоментувала пані Наталія. Вона звернула увагу присутніх на те, що проекти подають мешканці громади, але реалізовує ці проекти місцева влада – як з міськоїради, так і сільських. Тому дуже важливо допомагати людям та підтримуватиїх ініціативи на кожному етапі.Варто проводити широку інформаційно-роз’яснювальну  роботу про те, як правильно подавати проекти, як обґрунтовано складати бюджет, які мають бути технічні характеристики тощо. З цим завданням спроможні справитися пункти супроводу.Кількість пунктів має бути достатньою, з врахування кількості населених пунктів в ОТГ та мешканців в них.

«Бюджет участі має свій річний цикл, логічний та послідовний, - зазначила Наталія Шафорост.– Поінформованість громади, чіткі терміни, зрозумілі формати подачі заявки та можливостей проголосувати, інформаційний супровід на всіх етапах та підтримка –все це сприятиме залученню мешканців громади подавати проекти та голосувати за них».

Наталія Шафорост розказала про те, з чого варто почати впровадження бюджету участі.

По-перше, прийняти рішення про впровадження бюджету участі у громаді та визначити суму з місцевого бюджету на реалізацію проектів.

По-друге, розробити положення про впровадження бюджету участі та затвердити його на сесії місцевої ради.

Продумати та  затвердити параметри бюджету участі та додатки- визначити суму на реалізацію проектів;кількість підписів для подачі проекту автором;тривалість реалізації проекту;максимальна вартість одного проекту, типи проектів;  розробити зразки та опис всіх необхідних документів, тощо.

По-третє, створити колегіальний орган для організації, підготовки та виконання основних заходів та завдань щодо впровадження та реалізації бюджету участі у Баштанській міській раді. Це може бути  координаційна рада або комісія з питань бюджету участі.До складу ради/комісії можуть увійти депутати, інвестиційний відділ місцевої ради, відділу культури, житлово-комунального господарства, представники бізнесу, проектні менеджери, представники громадських організацій, працівники виконкому, тощо.

Четверте, затвердити пункти супроводу бюджету участі.

П’яте,налагодити платформу прозорого публічного голосування.

Баштанська ОТГ  підключилася до спеціалізованої електронної системи «Громадський проект».

Популярністьвпровадження бюджетів участі зумовленаперевагами, якіотримуютьмешканці, місцевіорганивлади та загаломгромада. Весь процес впровадження та реалізації бюджету участі  сприяє інтеграції і активації мешканців, обміну думками та ідеями, реалізує освітні цілі та підвищує фінансову грамотність, а також сприяє раціональному витрачанню місцевих коштів.

На перший погляд здається, що впровадження механізму бюджету участі складний та довготривалий процес.  Проте,як показує практика, це не складний процес, бо вже є багато практичних напрацювань та інструментів для ефективного впровадження бюджету участі. Зокрема напрацьовані зразки документів, алгоритмів дій, покрокових рекомендацій як для органів влади, так і для мешканців громади. Розроблені доступні прості технічні можливості для автоматизації всього процесу впровадження бюджету участі в громадах. Це  потребує більшої відкритості та послідовності від органів місцевої влади у бюджетному процесі та зацікавленості від мешканців громади,  проте створює міцне підґрунтя для сталого розвитку громади.

Експерти громадської організації «Громадський центр «Нова генерація» готові сприяти у впровадженні механізмів бюджету участі в життя об’єднаних територіальних громад в рамках діяльності проекту «Голос громади в місцевому самоврядуванні».

 

Консультації про впровадження механізмів бюджету участі в об’єднаних територіальних громадах Херсонської області організовано ГО «Громадський центр «Нова генерація» (м. Херсон) в рамках програми «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), що виконується міжнародною організацією ГлобалКомʼюнітіз (GlobalCommunities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). ГО «Громадський центр «Нова генерація» є регіональним партнером програми DOBRE в Херсонській області.

 

(1 Голосувати)
Авторизуйтесь, щоб мати можливість залишати коментарі
Цей веб-сайт був підготовлений в рамках проекту «Вдосконалення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН в Україні. За зміст даного продукту відповідає виключно молодіжна організація “Нова генерація» і він ні в якому разі не може розглядатися як такий, що відображає офіційну позицію Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН.

 

 

 

 

 

 

Цей веб-сайт був підготовлений в рамках проекту «Вдосконалення організації надання адміністративних послуг для жителів АР Крим на території Херсонської області» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН в Україні. За зміст даного продукту відповідає виключно молодіжна організація “Нова генерація» і він ні в якому разі не може розглядатися як такий, що відображає офіційну позицію Міністерства закордонних справ Данії, Європейського Союзу та Програми розвитку ООН.

Скачать премиум шаблон Joomla 3.4.